Rohkeita kokeiluja – Kielihack valtasi koulun

Eduhack on uudenlainen kokemus opetusalan toimijoille: oppilaille, opettajille ja koulutusalan hallinnolle, mutta myös yrityksille, koodareille ja suunnittelijoille, jotka toimivat oppimisen ja koulutusalan kehittämisen parissa. Hackathonissa kaikki kokoontuvat yhteen ja opettelevat “puhumaan hackathonia” oppimisen näkökulmasta.

Menetelmää testattiin Minihack-tapahtumassa 18.4. Tänään ja huomenna 4.-5.5. Kielihackissa hackathon on täydessä iskussa, kun yläkoulun yhdeksäsluokkalaiset, Ilmiötiimi-hankkeeseen osallistuvat virolaisopiskelijat ja monet koulun ulkopuoliset hackerit ja koodaajat etsivät yhdessä ratkaisuja kielen opiskeluun ja kielen käyttöön liittyvien
ideoiden ja ajatusten parissa.

Normaalikoulun perusopetuksen rehtori Satu Kekki avasi kaksipäiväisen tapahtuman ja toivotti kaikki tervetulleiksi kokeilemaan ja rikkomaan omia rajojaan rohkeasti näillä sanoilla:

Idea, tiimi ja 48 tuntia aikaa. 48 tuntia kehittämistä, kokeilua, suunnittelua, kinastelua, kompromisseja, pohdintaa, mentorointia ja lisää kehittämistä ja pohdintaa. Tuloksena prototyyppi, tuote tai palvelu-esiteltäväksi tuomareille. Joku voittaa pääpalkinnon, jokainen voittaa itsensä ja oppii itsestään. Oppii ystävistään ja saa uusia ystäviä. Eduhack on uusi kokemus meille kaikille. Nyt ollaan luomassa uutta oppimisen kulttuuria, uutta työn tekemisen kulttuuria. Norssi asettaa tiimeille myös oman haasteensa. Miten koulussa voitaisiin edistää omatahtista opiskelua? Siis sitä, että jokainen voisi edetä omalla vauhdillaan, omien edellytystensä mukaan? Mitä siihen tarvitaan? Kiitos jo tässä vaiheessa kaikille valmistelutyötä tehneille ja tapahtumassa mukana oleville. Kaikille vieraille lämpimästi tervetuloa Turun normaalikouluun! Let’s speak hack!

Hackathon pähkinänkuoressa:

Hackathon on intensiivinen ja lyhytkestoinen tapahtuma, johon kokoonnutaan kehittämään, suunnittelemaan ja toteuttamaan yhteistyössä erilaisten osaajien kanssa sovelluksia, palveluita tai prosesseja. Hackathonissa törmäytetään eri taustoista tulevat ihmiset, ja luodaan mahdollisuuksia uusille kohtaamisille ja kumppanuuksille. Hackathon on myös kilpailu, eli paras työ palkitaan. Tärkeintä ei kuitenkaan ole kisa, vaan tiimissä työskentely, oppiminen ja kehittyminen. Eduhack-sarjassa ideoinnin ja kehittelyn kohteena on oppiminen ja opetusala.

Teksti: Anni Autere-Kesti, Ilmiötiimi-hankkeen koordinaattori / Educraftor
Kuvat: Atte Kesti

Mainokset

Tietoja JariS
Toimin tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön suunnittelijana ja tukihenkilönä Turun yliopistoon kuuluvassa Turun normaalikoulussa. Tehtävänimikkeeni on sovellussuunnittelija.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s