Mikä ihmeen Musta Pekka?

Toteutimme Turun normaalikoulussa keväällä 2010 projektin ”Mikä ihmeen Musta Pekka?“. Projekti on saanut Opetusministeriön valtionavustusta monikulttuurisuuden tukemiseen ja rasismin vastaiseen työhön. Lämminhenkisessä normaalikoulun kolmas- ja viidesluokkalaisten yhteisessä työpajassa korostettiin suvaitsevaisuutta ja ystävyyttä. Lasten tehtävänä oli luoda oma vaihtoehtoinen korttipeli, tunnetun, mutta onnettoman vanhanaikaisen Musta Pekka –pelin tilalle.

Media_httpmaailmakoul_xfabv

Pohdimme yhdessä perinteistä Musta Pekka -korttipeliä ja sen hahmoja tämän päivän lasten silmin. Pellavapäiset perheet, joissa on äiti, isä, poika ja tyttö, tuntuivat monikulttuurisessa ympäristössä yhtäkkiä kummallisilta. Projektin alussa työpajan järjestäjä, yhteisötaiteilija Pia Bartsch, oli kutsunut vierailemaan luokkiin sateenkaariperheistä kertovan yksinhuoltajaäiti Marjukka Irnin ja hänen tyttärensä Vilinan, vammaisuudesta ja vammaisista ihmisistä kertovan tutkijan ja vammaisaktivisti Hanna Väätäisen Tyyne-tyttärensä kanssa sekä romanikulttuurista kertovan kouluavustajan Katja Hagertin. Lapset, mutta myös opettajat ja muut osallistujat, saivat uusia ideoita ja vastauksia moniin kysymyksiin, keskustelut jatkuivat pitkään. Niiden perusteella lapset alkoivat miettiä yhdeksän itse keksimää perhettä. Opettajat olivat arponeet neljän lapsen perhekohtaiset työryhmät, jotka koostuivat aina kahdesta kolmas – ja kahdesta viidesluokkalaisista. Näissä ryhmissä käytiin ahkerasti keskusteluja siitä, kuka ja miten toteutetaan mikäkin hahmo. Vaikka aluksi kaikki lapset eivät pitäneet ”omasta“ hahmostaan, on prosessin aikana hahmoon kehittynyt sympatiaa ja kiintymistä ja valmiit teokset puhuvat sen puolesta. Mielestäni tämä oli oppimisen ja keskustelemisen lisäksi prosessin olennaisin osa, koska lapsille tapahtui samalla myös muutos ”todellisessa“ suhtautumisessa toisiin ihmisiin. Palautteessa eräs lapsi korostikin, että ”opin, että hyvin tulimme toimeen.“ Alustavan hahmon luonnostelun jälkeen siirrettiin luonnokset akryylipohjille ja maalattiin ne akryyliväreillä. Tekniikka oli lapsille uusi ja he oppivat sen innolla. Tuloksena syntyivät voimakasväriset ihanat 36 hahmoa, jotka kuuluvat yhdeksään eri perheisiin: Heavy-perhe, Intiasta Suomeen muuttanut perhe, köyhä kämppisperhe, lemmikkiperhe, maalaisperhe, ompelijaperhe, rikas perhe, romaniperhe ja viittomakielinen perhe. Taulut ovat olleet esillä Turun pääkirjaston Stoori:ssa 15.3. – 11.4.2010. Vapaaehtoisessa työpajassa lapset ovat myös rakentaneet kolmen perheen dioraamat kirjastoon näytevitriineihin, valokuvat lattiavitriinissä kuvaavat tekoprosessia. 31.2.2010 pidetyssä taideillassa työt esiteltiin koulun oppilaille ja vanhemmille. Huhtikuun aikana teokset tulevat esille Varissuon kirjastoon. Avajaisissa kaikki voivat pelata myös ensimmäistä kertaa uutta korttipeliä. Projekti on saanut Opetusministeriön valtionavustusta monikulttuurisuuden tukemiseen ja rasismin vastaiseen työhön.

Pia Bartsch

Tietoja JariS
Toimin tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön suunnittelijana ja tukihenkilönä Turun yliopistoon kuuluvassa Turun normaalikoulussa. Tehtävänimikkeeni on sovellussuunnittelija.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.